Click Here For Free Blog Templates!!!
Blogaholic Designs
9 martie 2012

Mucenici moldovenesti - Sfintisori




      Pana anul acesta nu am mancat aceasta varianta de mucenici. Zilele trecute am trecut pe langa o cofetarie ce avea un afis mare in geam "Avem mucenici". Curiozitatea nu mi-a dat pace si am intrat sa vad cum arata. Erau dragalasi....si atuncimi-am zis "trebuie sa icerc si eu"...insa nu sa cumpar ci sa fac.
     Ajunsa acasa m-am apucat de gasit reteta potrivita si dupa cateva cautari am gasit o reteta care sa ma multumeasca. Acum cu reteta gasita m-am apucat de treaba.
     Au iesit cum nu mi-am imaginat, nu regret decat ca pana acum nu i-am incercat.
     Sunt pufosi, aromati, gustosi, plini de sirop....dar ca sa intelegeti ce tot spun eu aicitrebuie sa-i incercati. Dar gata cu vorbaria mai jos gasiti reteta acestor pufoseni aromate si delicioase...
     Spor la treaba!!

Ingrediente:


Pentru aluat:550g faina
1 plic drojdie uscata
125ml lapte caldut (pentru varianta de post inlocuiti laptele cu apa)
125ml apa calduta
150g zahar tos
1 ou (pentru varianta de post excludeti oul din reteta)
80g unt (pentru varianta de post inlocuiti untul cu ulei)
1 lingurita rasa sare

Pentru uns mucenicii inainte de a-i introduce la cuptor:

50ml lapte
1galbenus crud
(pentru varianta de post ungeti mucenicii cu pensula inmuiata in putina apa in care ati dizolvat un pliculet de zahar vanilinat)

Pentru sirop:

300ml apa
150g zahar tos
1 plic zahar vanilinat
1 esenta de rom
coaja rasa de la o lamaie

Pentru uns deasupra:

Miere

Pentru presarat deasupra:

Miez de nuca macinat


Preparare
      Pentru inceput puneti intr-un castron incapator faina, faceti cu mana in mijlocul fainii o gropita, adaugati pliculetul de drojdie uscata, zaharul tos, sarea, oul, untul, laptele si apa si incepeti sa framantati, cam 25 – 30 minute (asta pentru un aluat asa cum trebuie care sa creasca frumos si sa ne iasa niste mucenici pufosi si gustosi), pana obtineti un aluat elastic, care sa nu se lipeasca de mana. In cazul in care aluatul vi se pare lipicios mai puteti adauga 1-2 linguri de faina.
Ii dam aluatului forma de biluta si il lasam in castronul in care l-am framantat, il acoperim cu un prosopel curat si il punem la dospit intr-un loc caldut timp de 1 ora.



      Rasturnam aluatul pe suprafata de lucru pe care o infainam in prealabil si incepem sa formam bilute de marimi aproximativ egale.
      Suprafata pe care formam mucenicii, nu trebuie sa fie neaparat infainata (aluatul mie mi-a iesit foarte bine, nu a fost lipicios, ca atare l-am putut lucra cu foarte mare usurinta.). Luam fiecare bucatica de aluat in parte, il rulam intre suprafata de lucru si podul palmelor pana obtinem un rulou lung (50cm) si subtire.
Indoim ruloul in doua, tinem cu un deget de capatul unde este indoitura, si incepem sa inpletim.
Dupa ce am obtinut inpletitura, formam un cerc, unind capetele impletiturii.
      Eu insa nu am mai facut acest procedeu dat fiind faptul ca am facut mai putin aluat, ci doar am facut 2 cercuri pe care le-am unit.


Dupa ce am obtinut cercul, il incolacim in forma de opt si punem mucenicii astfel obtinuti intr-o tava tapetata cu hartie de copt.
Lasam mucenicii la crescut inca o ora sau pana isi dubleaza volumul (cresc frumusel) la loc caldut.
Dupa ce au dospi, ungem mucenicii cu o pensula, cu compozitia obtinuta din lapte si galbenus amestecate pana la omogenizare apoi ii punem in cuptor pentru 20 minutesau pana se rumenesc usor (depinde si de cuptor).


Intre timp cat sunt la cuptor mucenicii nostri facem siropul:
Intr-o craticioara punem 300ml apa, adaugam 150g zahar tos, un pliculet de zahar vanilinat, 1 esenta de rom si lasam sa fiarba pana obtinem un sirop apoi il lasam sa se racoreasca si adaugam coaja rasa de la o lamaie sau dupa gust.
Dupa ce sau brozant indeajuns, scoatem mucenicii din cuptor.

Insiropam bine mucenicii cu siropul preparat mai sus, ii puteti pensula cu sirop sau chiar sa-i scufundati in sirop.


Dupa ce ii insiropam, ii ungem cu miere si preseram nuca macinata.


         Sunt cu adevarat delicios nu mai spun de mirosul ce invaluie bucataria cat sunt la cuptor.
         Se pot servi calzi sau reci la fel de buni in ambele cazuri sau se pot pastra acoperiti asta in cazul in care mai apuca aceasta etapa (in functie de cati faceti) :))
        Merita pe deplin facuti, este ceva munca insa satisfactie deplina la degustare.


Bon  apetit!

Multumesc pentru reteta Iuliei (gourmandine.ro)







1 comentarii: